Ultima gondola din Kitz merge la Alexis Pinturault!

La prima infatisare a noului format de combinata din Kitzbühel, desi nu s-au inscris toti concurentii super-uriasului de dimineata, lista participantilor la slalom a fost neobisnuit de lunga. Poate ca FIS a avut dreptate cand le-a cerut austriecilor sa se modernizeze. Clasamentul primei manse a fost curatat de toti specialistii care n-au vrut sa auda de un chin printre portile dese, dar si asa, favoritul gazdelor, Marcel Hirscher, nu a prins un loc de start intre primii 30.

Alexis Pinturault vede verde la trecerea linie de sosire (© Reuters)

Slalomul a inceput cu un preview a ceea ce avea sa urmeze. Primul la start, vitezistul neamt Josef Ferstl a calcat o poarta. Ondrej Bank, schior complet per se, s-a ratacit printre betele portilor si desi a ajuns jos, a fost descalificat ulterior. Greu. Greu a fost, mai ales pentru schiorii obisnuiti sa aiba timp intre viraje. Asa ca trebuie sa-i premiez cu o mentionare pe elvetienii Sandro Viletta si Mauro Caviezel. Ambii vitezisti, ambii instalati devreme la panou cu doua slalomuri solide. Aveau sa termine pe locurile 7, respectiv 5.

I-a gonit de acolo Ted Ligety. Tehnician de meserie, chit ca palmaresul ne indeamna sa nu-i desconsideram aptitudinile pe taramul vitezei, americanul a preluat conducerea schiind cu usurinta si fara sa se oboseasca prea mult. Pe Peter Fill il stim de la alte combinate ca e surprinzator de agil si in virajele mai scurte. Dar nu l-a intrecut decat pe Sandro, fiind totusi invitat la festivitatea de premiere pentru locul 6.

Italianul a fost urmat imediat de principalii favoriti. Amandoi francezi si amandoi onorandu-si macar partial statulul. Thomas Mermillod-Blondin (locul 4) a inceput cu o greseala, ramanand mult pe spate, dar avantajul tehnic si-a spus cuvantul si s-a infiltrat in spatele lui Ted. Alexis Pinturault n-a gresit. A schiat foarte riscant si agresiv, motiv pentru care timpul final a uimit putin. N-a fost mult mai rapid decat americanul. Suficient totusi ca sa fie vazut drept invingator deja. Cu un foarte micut semn de intrebare. Pe partie urmau 11 vitezisti sadea, in frunte (desi mai exact ar fi sa spun in coada) cu Bode Miller. Cel cu semnul de intrebare. Doar de la Bode ne putem astepta oricand la orice.

Dar desi avantajele la plecarea in cursa au tot crescut, locurile din clasament nu s-au ridicat nici macar deasupra lui Sandro Viletta. Caci, dupa cum a spus Matthias Mayer (locul 9) hatru la final, „un Alberto Tomba nu mai iese din mine.” Si nici din ceilalti. La ultimii cinci, cei mai buni de fapt dupa prima mansa, am oftat cel mai din greu.

Otmar Striedinger a derapat si a ajuns prea mult sub o poarta. Out. Travis Ganong a ratat o poarta sarind prea departe peste buza unei caderi de panta. Out. Max Franz a parcat (s-a oprit dupa o greseala pentru a nu rata o poarta), dupa o cursa altfel buna pentru un vitezist. La coada. Aksel-Lund Svindal a calcat o poarta. Out.

Si iata-ne la Bode, intrebandu-ne inca o data daca va face din nou minuni. A inceput cu doua greseli tipice, cu schiurile luandu-si zborul de sub el. Si tot tipic, Bode le-a prins din urma cu mare usurinta. Dar Bode n-ar mai fi Bode daca nu ne-ar purta de fiecare data pe un montagne-rousse. A calcat o poarta la verticala dinaintea finisului si a fost descalificat. Timpul i-ar fi ajuns pentru locul 3.

S-ar putea intelege din cele povestite ca traseul a fost mult prea dificil pentru specialistii vitezei. Matthias Mayer pune lucrurile la punct. „Traseul a fost fair cu noi. Dar partia a cedat si a facut lucrurile grele pentru cei ca mine.”

Cu partia stricata si intarziere mare mai avea Marcel Hirscher vreo sansa? Da, a raspuns Alexis Pinturault si a refuzat sa dea interviuri inainte de a vedea cursa austriacului. Hirscher a prins un ritm bun de la primele porti si n-a gresit. Mai rapid decat Pintu insa n-a fost. Apoi a derapat brutal si aproape s-a oprit dupa frana pusa, astfel incat la trecerea liniei de sosire s-a putut considera norocos ca Bode ratase. Altfel n-ar fi prins locul 3.

„Din punctul de vedere al riscului, am obtinut maximul posibil” avea sa declare la interviu. „Inceputul zilei n-a fost perfect. Obiectivul era sa termin intre primii 30. Cu un numar mai mic de start as fi avut o sansa mai buna. Nici la slalom n-a fost cea mai buna evolutie a mea, dar a fost la limita. Si am avut si norocul, ce mi-a lipsit vineri, de partea mea. Am reusit puncte importante in clasamentul general. Alaltaieri incepusem sa cred ca e pierdut totul.” Marcel a adaugat ca desi increderea inca nu e de granit, e convins ca la slalomul din Schladming va merge mai bine.

Usurat ca a putut ramane pe primul loc, Pintu a acceptat sa faca turul intervievatorilor dupa cursa austriacului. „Ma bucur ca am castigat aici, in Kitzbühel. Dupa mansa de super-urias am incercat pur si simplu sa raman focusat, ceea ce vreau sa fac si mai departe, ca sa devin din ce in mai bun pana la Jocurile Olimpice. Marcel va incerca cu siguranta sa-si ia revansa in Schladming. Va fi greu acolo, ca mai exista si Felix. Amandoi sunt puternici.”