Amintiri din copilarie. Mikaela Shiffrin e cea mai rapida slalomista din Kühtai

Dupa trei incercari nereusite, schioara americana revine pe tronul ocupat in ultimele doua sezoane, castigand detasat slalomul special din Kühtai, cu timpul de 1:43,39 minute. E insotita in premiera pe podium de Sarka Strachova (Cehia) si Wendy Holdener (Elvetia). Intarzierile celor doua sunt de 80, respectiv 92 de sutimi.

Mikaela Shiffrin e regina in Kühtai (© laola1.at)

Nu stiu cat de mult s-a jucat Mikaela Shiffrin in copilarie, dar stiu ca pentru ea schiul a fost intotdeauna o joaca. Prea tanara ca sa ia in serios ce i se intampla atunci cand a inceput sa castige in Cupa Mondiala, Mika a zburdat lipsita de griji in ultimele doua ierni, castigand tot ce se poate castiga (Campionate Mondiale, Jocuri Olimpice, Cupa Mondiala) fara a intalni rezistenta si fara a trebui sa se zbuciume pentru aceasta. Multele antrenamentele, incepute la putina vreme dupa ce a pus primele schiuri in picioare, Mika avea doi ani pe atunci, i-au creat automatisme si un instinct pe care pana acum nu a fost nevoita sa le scruteze. Le-a tratat drept cadouri cuvenite si nu a incercat niciodata sa cerceteze mecanismele din spatele lor.

La echipament si setari nici nu s-a gandit. A pus in picioare ce i s-a dat si de fiecare data a invins detasat. De aceea in clipa in care in acest sezon s-a trezit nu cu una, ci cu zece fete la fel de bune sau mai bune decat ea, Mika a ramas in primul moment fara busola. Se stricase jucaria. Singura pe care o cunoscuse vreodata. A devenit nesigura si de aici nu mai este nici macar un pas pana la afundarea in mlastina bulversarii.

„Sunt cateva lucruri pe care nu le-am stiut niciodata despre schiul meu. Pur si simplu au functionat intotdeauna.”

Cei de la Atomic au reactionat primii. Au venit cu modele diferite de schiuri si clapari si i le-au oferit spre testare. Astazi Mika a purtat echipamentul pe care si-a recapatat aplombul in timpul testelor. Si din nou a aparut impresia de firesc in dansul ei, pe care sunt sigura ca nu stie sa-l explice. E un ritm pe care il gandeste si caruia corpul si picioarele i se supun exact la fel cum o fac cei vrajiti de muzica.

Prima in prima mansa, prima in mansa a doua, de aici mai departe matematica e simpla. Dupa cum e simplu, chiar daca nu placut, de acceptat de catre adversare, ca vacanta precocei americance a luat sfarsit. Regina s-a intors pe tron.

„Am simtit ca in mansa a doua a iesit ceva la suprafata care fusese ingropat foarte adanc in mine, iar acum ca e afara, ma simt libera. Am invatat ca pot ataca indiferent de conditii. Si am invatat ca suficient nu este niciodata suficient. Am fost destul de multumita de prima mansa si ca am terminat-o pe primul loc, dar am stiut si ca eu voi fi cea urmarita. De aceea am sperat sa reusesc o mansa a doua care sa ma detaseze de restul lumii. Nu e destul sa castig, daca nu arat cel mai bun schi al meu… iar astazi am simtit ca l-am aratat, asa ca sunt fericita. A fost una dintre cele mai bune manse ale acestui sezon, inclusiv dintre cele de la antrenamente.”

In perioada de criza, Mika a trebuit sa-si ajusteze abordarea. Si-a dat seama ca pentru a-si recastiga forma „trebuie sa nu ma mai concentrez pe doborarea de recorduri, ci sa-mi recapat placerea de a schia. Sa recastig sentimentul de anul trecut, in care aveam un timing bun la fiecare poarta si nu eram impinsa niciodata in afara virajelor.” Acum este mai atenta la maruntisuri. „Am aflat ce trebuie sa fac la incalzirea din fiecare dimineata pentru ca picioarele sa-mi fie pregatite de atac, cum sa nu ma las coplesita de emotii si sa arat cel mai bun schi al meu, si care sunt schiurile si claparii ce se potrivesc cel mai bine stilului meu.”

Atunci cand Sarka Zahrobska urca pentru ultima data pe un podium, cu victoria din Aspen obtinuta in 2009, Mikaela Shiffrin concura inca in cursele de copii. In cei cinci ani scursi de atunci, in vreme ce adolescenta americana a devenit cea mai buna slalomista din istoria Statelor Unite cu a zecea victorie a carierei, viata Sarkai a luat-o pe o cale mai umbrita.

La inceput nu si-a dat seama de ce nu mai merge bine. Sezonului cu victoria i-au urmat doua fara podium. De teama ametelilor, schioara ceha a incetat sa atace in curse. In 2012 i-a fost descoperita tumoarea de pe creier. Benigna din fericire. Operatia n-a costat-o decat cateva luni de antrenament, dar revenirea s-a dovedit din nou anevoioasa si plina de indoieli.

S-a intrebat adeseori daca mai are sens sa revina la performanta. Citind printre randurile declaratiilor ei de dupa cursa, ne dam seama ca nu o data raspunsul la aceasta intrebare a fost nu. Dar nici macar balastul lipsei de tragere de inima n-a impiedicat balonul talentului ei sa se ridice de la pamant, facandu-l in iarna aceasta din nou foarte vizibil.

„Mi-a fost foame de podiumuri” a admis Sarka, devenita Strachova in urma cu un an, la interviurile de la finalul cursei. De cinci ani n-o mai vazusem vorbind. Poate doar cehii sa mai fi facut reportaje cu ea, insa lor nu le inteleg limba.

Majoritatea schiorilor pastreaza si la 40 de ani un spirit jucaus si o exuberanta care ii ajuta sa uite de riscurile pe care le implica schiul. Dar la Sarka, in locul timidatii de pe vremuri, se vede acum o maturitate sobra si aparent nepotrivita cu un sport practicat de niste frumosi nebuni. Doar aparent nepotrivita, in realitate schioara ceha ii confera schiului gravitate si ii daruieste o profunzime ce-l scoate din frivol.

„Podiumul de astazi imi da un sentiment frumos dupa o pauza foarte lunga. E un rezultat important pentru mine. Imi spune ca decizia de a continua dupa grava mea problema de sanatate a fost buna si sunt fericita ca am revenit. Asa e schiul, uneori are zile bune, alteori zile rele.”

La fel ca viata, am putea spune.

Trebuie totusi adaugat ca Sarka n-a avut nici o sansa la victorie. Nu numai fiindca Mika a reusit mansa sezonului. Schioara ceha a stralucit prin finete si eleganta, dar a fost si cumintenia intruchipata. N-a schiat pentru primul loc, ci doar pentru un podium. L-a obtinut, insa numai datorita unor stropi de noroc.

Trei la numar. Primul strop a fost greseala dinainte de finis a elvetiencei Wendy Holdener. Al doilea, poarta calcata de schioara canadiana Marie-Michele Gagnon pe drumul spre un posibil loc 1 provizoriu. Iar al treilea, agitatia degeaba a bratelor slovenei Tina Maze, in timp ce picioarele ocoleau prea larg portile de pe traseu. Tina a coborat astfel de pe locul 2 pe 6, iar Wendy s-a oprit pe locul trei.

Pentru schioara din cantoane n-a contat. Doi-trei, tot acolo. Adica pe al doilea podium al carierei. Wendy este o schioara atipica pentru slalom. E dinamica, foarte puternica si pune inima in fiecare atac, dar e si foarte salbatica. Intr-un fel arata de parca se saboteaza singura. Ce castiga cu calitatile, pierde cu cate un viraj in care uita de tehnica. Schiurile decoleaza exact in clipa in care trebuie intoarse. Dar si asa, Wendy face ce face si ramane intre porti, luptand neobosita pana la capat, desi fiecare redresare ii taxeaza zelos nivelul de energie.

La final a fost laudata de Vreni Schneider, fosta mare campioana a Elvetiei fiind prezenta in tribune fara stirea fetelor. „M-a impresionat vointa ei, permanenta orientare muncita spre inainte si accelerarea. La fel ca si faptul ca nu s-a dat batuta dupa greseala dinainte de finis, ci a ramas mental in cursa pana la un metru dupa linia de sosire.”

Wendy stie si ea ca are un stil aparte si ca nu e eficienta. „Celelalte fete au o pozitie mai inalta decat mine si mai linistita. Ca linie, eu fac un drum mai lung decat ele. Dupa prima mansa chiar am glumit cu cei din echipa ca eu am castigat cursa la kilometrii parcursi. Pe deasupra, acolo unde alte fete schiaza chiar langa porti, eu sunt aruncata departe de ele. Totusi cred ca ar trebui sa-mi pastrez stilul. Ma simt bine cu el si nimic nu arata ca nu este rapid.”

Este rapid, si chiar daca nu o va duce pe podium pe orice fel de partie, din cand in cand, la fel ca astazi, le-o va lua inainte fetelor cuminti.

Exponente ale constantei in acest sezon, Frida Hansdotter si Maria Pietilä-Holmner au terminat in Kühtai langa podium. Cu eleganta lor specifica si virajele luate in liniste, mascand atacul de la sol, cele doua au reusit s-o intreaca pe Tina Maze.

Slovena conduce mai departe clar in clasamentul general al Cupei Mondiale. In cel al slalomului, Frida Hansdotter a pastrat tricoul rosu, detinut deoarece in nici una dintre etapele acestei ierni nu s-a clasat mai jos de locul patru.

Etapa urmatoare se va tine dupa Anul Nou, in Zagreb, in 4 ianuarie. Tot un slalom si tot feminin.

Clasamentul complet al etapei

 

Lasă un răspuns

