Mai saraci cu un slalomist

La inceputul saptamanii Mario Matt a anuntat pentru ieri o conferinta de presa. Cu toate abandonurile din acest sezon, sase in noua curse, a fost clar de ce. Unul dintre cei mai mari slalomisti din istorie si-a anuntat retragerea. Nu dupa terminarea sezonului, ci chiar acum, cu efect imediat. Austriacul s-a accidentat in Vail la antrenamente, ramanand cu un edem osos. A concurat totusi la slalomul mondial, unde a incalecat din nou o poarta. Revenit in Austria, noile investigatii au aratat ca edemul subrezeste osul prea tare, riscand sa-l rupa la fortare. De aceea Mario Matt va lipsi si in Kranjska Gora, si in Meribel.

Mario cel mondial (in lateral) si olimpic (la mijloc)

A aparut pe scena schiului mare cu o victorie de senzatie. La al treilea start in Cupa Mondiala, in 2000, a invins in slalomul din Kitzbühel, purtand pe tricou numarul 47! Cu un an inainte cucerise  doua medalii de argint (slalom si combinata) la intrecerile mondiale ale juniorilor. La un an dupa victoria din Kitz, devenea campion mondial la slalom si vicecampion la combinata in intrecerea seniorilor din St. Anton. A urmat o accidentare si o revenire anevoioasa la varf.

In 2007 a raspuns din nou prezent la intrecerea seniorilor, castigand aurul mondial la slalom, dublat de unul cu echipa. Dupa ele s-a afundat din nou in mediocritate, luptandu-se cu setarile echipamentului care sa-l duca la succes. Sezonul 2010-2011 l-a gasit cu numere uriase pe tricou, pozitie din care a inceput sa puncteze pana la revenirea intre cei mai buni. La mondialele din Garmisch a fost ghinionistul de pe locul 4. Doi ani mai tarziu, la cele de acasa, din Schladming, a cucerit bronzul.

Incununarea carierei a venit acum un an, in Soci, unde dupa trei abandonuri in Cupa Mondiala, a castigat aurul olimpic. Palmaresul ii este intregit de 15 victorii de etapa in Cupa Mondiala, 14 la slalom, una la combinata. In lista „pentru eternitate” a slalomistilor ocupa locul 4, in spatele lui Ingemar Stenmark, Alberto Tomba si Benjamin Raich.

Cunoscut ca schior care nu-si arata emotiile, Mario Matt si-a pastrat renumele pana la capat. Ajuns la momentul din cariera in care pana si Hermann Maier a cedat, lasand lacrimile sa-i curga, Mario a ramas impertubabil. A rostit mai intai vorbele pregatite de acasa, apoi a raspuns calm si analitic intrebarilor puse de ziaristi.

Spicuiri din cele spuse: „Privind inapoi, timpurile trecute au fost in mare frumoase. In St. Anton am devenit campion mondial la doar 20 de ani si a fost minunat. A doua oara, in Are, cand am muncit din greu ca sa revin, a fost din nou minunat. Am avut de depasit multe coborasuri, la fel ca in viata. Victoria olimpica obtinuta la 35 de ani m-a facut foarte mandru. Apoi am cumpanit si n-am stiut daca voi continua sau nu. Cumva nu venise inca vremea sa ma retrag.”

„Acum am bagat de seama ca schiul de performanta nu mai este printre cele mai importante lucruri pe care le fac. Anul trecut nu era inca asa. E important pentru mine sa fi simtit singur care este momentul potrivit pentru retragere. Nu renunt pentru ca n-as mai putea face fata. Din pacate anul acesta nu am rezultate pe hartie care sa imi sustina afirmatiile, dar stiu ca pot schia cot la cot cu cei mai buni. Sunt sigur ca si anul viitor m-as descurca. E un pic pacat ca la inceputul sezonului, desi am fost foarte rapid, nu am reusit sa duc cursele pana la capat. Daca ma uit in urma, pot fi totusi multumit. In decursul sezonului am observat ca nu mai simt aceeasi pasiune pentru concursuri. La antrenamente, cand aveam conditii perfecte, cu pista bine inghetata, m-am surprins privind la turistii care schiau in zapada mare, gandindu-ma ca mi-ar placea mai mult sa schiez cu ei. Asa nu mai avea sens sa continuu.”

Cu toate acestea nu i-a fost usor sa ia decizia. „In acest sezon am simtit de mai multe ori ca a venit vremea sa ma las, dar schiul era totusi punctul central al vietii mele. Totul ma indemna sa ma pregatesc permanent. Capul e setat asa. Trebuie sa te antrenezi si sa dai totul pentru sport.”

Intrebat pe care succes pune mai mult pret nu a putut alege unul anume. Toate sunt valoroase si speciale in felul lor. La primul titlu era atat de tanar incat nici macar nu a realizat ce mare lucru facuse. Abia munca pentru al doilea l-a facut mai intelept. Dar cel mai mult s-a bucurat de reveniri. „Nu multi reusesc sa ajunga de doua ori campioni mondiali si o data olimpici. Daca intre titluri mai apar si probleme – accidentari si lupta cu numerele mari de start, atunci totul devine si mai special. Eu am reusit de trei ori asta si sunt foarte mandru.”

Pentru cei care nu fusesera convinsi de justetea deciziei, raspunsul la intrebarea „ce ii va lipsi cel mai mult” este concludent. Mario Matt l-a inceput cu lucrurile ce nu-i vor lipsi. „E multa munca grea, care nu se vede la televizor. Nu-mi va fi dor de testarile de materiale. Cand gasesti combinatia perfecta, vin alte conditii si nu mai e buna. Asta m-a macinat foarte mult mental in acest sezon. De lipsit imi vor lipsi mansele duse pana la capat asa cum ti-ai dorit si momentele din varful podiumului. Pentru ele te sacrifici.”

Viitorul nu va fi lipsit de ocupatie. Mario Matt a inceput din perioada primelor accidentari sa cumpere cai si ceea ce la inceput a fost doar un hobby, a devenit intre timp o crescatorie serioasa, austriacul fiind acum respectat si apreciat de ceilalti crescatori. „Ma ocup mult de cai, am fost plecat mult pe la expozitii internationale, si ma bucur ca acum voi putea sa dedic si mai mult timp acestei pasiuni.” In afara de cai, Mario mai conduce de sase ani un bar apres-ski in St. Anton. Daca vreti sa-l vizitati, sansele sunt mari sa dati de el in spatele tejghelei la Crazy Kanguruh.

Multumim Mario si sa te bucuri de „pensie”!

Lasă un răspuns

