Intemperiile forţează imaginaţia organizatorilor în Zauchensee şi Adelboden

Update: În Adelboden tocmai s-a anulat cursa de azi (slalom uriaş) din cauza ceţii şi ploii.

Fetele ar fi trebuit să schieze astăzi în St. Anton, pe una dintre cele mai dificile pârtii de coborâre din circuitul feminin. Nu s-a putut. Organizatorii au muncit enorm, dar pentru zona de sosire şi pentru spaţiile adiţionale, de dincolo de plase, n-a mai rămas destulă zăpadă. Căci da, pentru a se aproba o cursă, e nevoie să se creeze zone de siguranţă şi pentru eventualii ghinionişti azvârliţi de traseu mult în afara lui. Şi dacă vă imaginaţi că este imposibil să se întâmple acest lucru la o cursă tehnică, am din păcate un contraexemplu relevant. Resi Stiegler s-a accidentat grav în 2007 în timpul slalomului uriaş din Lienz, oraşul de baştină al tatălui ei, după ce plasele n-au ţinut-o şi s-a oprit într-un copac din pădure. Cu atât mai important este rolul acestor spaţii la cursele de viteză.

Zauchensee la ora inspecţiei traseului (Foto: Daniela Ceccarelli)

Austriecii au căutat înlocuitor pentru St. Anton la ei în ogradă. Zauchensee era deja pregătit de curse, fiindcă de luni încolo organizeaza două etape de Cupa Europei la coborâre şi super-uriaş. Şi-au zis că patru zile în plus nu-s un efort prea mare. Problema este că iarna aceasta e doar un simulacru în Alpii austrieci, şi nu numai. Nici în Zauchensee situaţia nu este roză. Pardon, nu este destul de albă. Doar câteva pârtii stau la dispoziţia turiştilor şi ca să nu închidă total accesul acestora – la urma urmei ei ţin în viaţă toate staţiunile de schi – s-a recurs la un format de cursă ce nu s-a mai văzut de 14 ani.

Era în Åre, Lindsey Vonn avea 17 ani, şi este singura dintre schioarele înscrise la cursa de astăzi care a luat startul la coborârea sprint de atunci. Una scurtă şi de aceea organizată în două manşe. Calificarea pentru manşa a doua se va face ca la probele tehnice, adică primele 30 vor lua startul în ordinea inversă clasării, în vreme ce restul de 27 de concurente vor deveni spectatoare. Diferenţa principală faţă de ceea ce cunoaştem este că manşa a doua se va desfăşura pe acelaşi traseu. Coborârea necesitând cel puţin un antrenament oficial, trasarea unui nou traseu între manşe e imposibilă. Deoarece traseul este cunoscut, nu va mai exista recunoaştere înaintea manşei a doua.

Antrenamentele au fost câştigate de Tina Weirather şi de Lindsey Vonn, dar trebuie spus că americanca s-a ridicat în picioare mult înainte de linia de sosire în ambele zile şi va fi foarte greu de depăşit. Tina a mers bine la ambele antrenamente şi prin urmare este favorită la podium. Până acum a mers atât de bine doar la cursele de uriaş. Lara Gut a terminat pe locul 4 la antrenamente, ceea ce i-ar aduce o pierde a 50 de puncte din avantajul acumulat cu ultimele succese.

Edit Miklos a reuşit timpi buni la antrenamente şi de obicei creşte mult nivelul în curse. Ania Caill ne-a arătat la primul antrenament ce potenţial enorm are, infiltrându-se pentru prima dată printre ucenicele naţiunilor cu tradiţie într-o manşă cu elita mondială . Rămâne deocamdată cu dezavantajul ultimului număr de start, cu tot ce aduce el, pârtie mai accidentată, vizibilitate mai proastă.

***

În Adelboden s-a insistat pe concentrarea exclusivă pe planul A: prepararea pistei pentru ambele curse, în pofida temperaturii ridicate şi a secetei, plus alungarea oricărui gând de mutare a curselor într-o staţiune în care iarna a fost mai darnică. Pregătirea unui strat de jumătate de metru de zăpadă a fost posibilă datorită tachinării meteorologice din noiembrie. A nins şi a fost frig atunci, iar elveţienii cei prevăzători au injectat zăpada de pe Chuenisbärgli şi au strâns-o grămadă şi protejat-o cu prelate pe cea de pe o pârtie învecinată, aflată la 2 km de cea de Cupă Mondială. A prins bine recolta aceasta din hambar. Căldurile au topit zăpada de pe panta cea abruptă de deasupra căldării stadionului şi săptămâna trecută, după ce termometrul a coborât în sfârşit sub zero grade, s-a aranjat transportul cu camioanele al omătului din depozit.

Organizatorii au sperat ca eforturile să le fie răsplătite cu un slalom uriaş pe măsura entuziasmului celor 35000 de spectatori aşteptaţi la cursă. Din păcate, lipsa fundamentului îngheţat din partea inferioară a pârtiei a surpat încropeala de ultim moment atunci când aseară a început să plouă, ploaie ce continuă şi la această oră. Zăpezii muiate i s-a adăugat ceaţa deasă, făcând imposibilă organizarea cursei în condiţii de siguranţă pentru schiori. Şi slalomul de mâine stă sub semnul întrebării.

Cursele tehnice feminine de peste o săptămână sunt deja anulate, dar pentru ele se cunoaşte înlocuitorul. Flachau, care organizează un slalom nocturn marţi – programul îl voi afişa luni – va prelua vineri seara slalomul şi duminică dimineaţa uriaşul.

Cu acestea povestite, iată programul acestui sfârşit de săptămână:

  • sâmbătă, 9 ianuarie, coborârea feminină, 10:30, respectiv 12:30 12:45:
    • 10:20 live pe Eurosport 1 (manşa 1)
    • 12:28 live pe Eurosport 1 (manşa 2)
  • sâmbătă, 9 ianuarie, slalomul uriaş masculin, 11:30, respectiv 14:30:
    • 11:28 live pe Eurosport 1 (manşa 1)
    • 14:25 live pe Eurosport 1 (manşa 2)
    • 16:20 pe Eurosport 2 (manşa 2)
    • 18:50 pe Eurosport 2 (manşa 2)
  • duminică, 10 ianuarie, slalomul masculin, 11:30, respectiv 14:30
    • 11:15 live pe Eurosport 1 (manşa 1)
    • 14:00 pe Eurosport 1 (manşa 1)
    • 14:30 live pe Eurosport 2 (manşa 2)
  • duminică, 10 ianuarie, super-uriaşul feminin, 12:30:
    • 12:30 live Eurosport 2
    • 14:15 pe Eurosport 1

Vizionare plăcută!

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s