Svindal iese dintre ceturi ca sa castige in premiera coborarea din Wengen

Pentru prima data in cariera, Aksel Lund Svindal iese triumfator din lupta apriga de pe Lauberhorn, castigand proba de coborare in 1:48:79. Cu doar 19 sutimi mai lent, al doilea astazi este Hannes Reichelt, castigatorul de anul trecut. La mare distanta de castigator (+1,52), pozitia a treia este ocupata de austriacul Klaus Kroell. Clasamentul complet al probei este disponibil aici.

Aksel Lund Svindal incadrat de austriecii Hannes Reichelt si Klaus Kroell in victoria de la Wengen (© Alain Grosclaude)

Dupa cursa spectaculoasa de super combinata, desfasurata ieri in conditii ideale, organizatorii si schiorii au avut astazi de furca, mama natura fiind mai putin cooperanta. De dimineata ninsese la Wengen, vizibilitatea pe Lauberhorn era scazuta, drept care startul a ramas in pozitia coborata, cea de la super combinata. Mai mult, cursa de astazi a avut parte de intreruperi si peripetii, de ceata deasa si coborari la limita.

Cum era de asteptat pentru multi, Aksel Lund Svindal a reusit sa castige, in premiera, coborarea de la Wengen. Norvegianul a avut emotii mai mari pentru incheierea cursei decat pentru podiumul sau, nu de alta dar intreruperile repetate ne-au pus pe ganduri cu privire la oficializarea rezultatelor (minim o treime din schiorii inscrisi la start trebuie sa termine coborarea pentru ca o cursa sa fie considerata valabila). Sa va povestesc insa cate ceva despre desfasurarea ostilitatilor…

Klaus Kroell e al 4lea la start, desi pleaca bine pierde destul de multa viteza pe Kernen-S, apoi recupereaza pe platul median, unde, spre marele sau noroc, inca nu se asezase ceata deasa ce avea sa le dea mult de furca urmatorilor competitori, se lupta cu oboseala si cu tendinta de a se relaxa si a nu mai sta in pozitie aerodinamica pe final, negociaza bine saritoarea Silberhorn si virajul dublu Ziel-S si ajunge la final cu 17 sutimi in fata lui David Poisson, liderul de la acel moment. Aveau sa treaca 13 schiori incercand, fara succes, sa-l detroneze pe Kroell. Intre timp, ceata pe traverseul median se indesise, vizibilitatea scadea si timpii erau din ce in ce mai slabi.

S-au avantat in lupta schiori ca Andreas Sander, singurul german din top 15, Vincent Kriechmayr, austriacul care reusise acum doua zile al doilea timp in antrenamentul oficial, dar care a pierdut 6 zecimi astazi pe Langentrejen, in zona de alunecare de dupa tunel, Romed Baumann, care a obosit pe final sau Johan Clarey, detinatorul recordului de viteza pe Lauberhorn, toti avand la final intarzieri in jurul la o secunda. Cativa competitori au fost mai aproape de timpul lui Kroell. Intre acestia, Christof Innerhofer, care aseara a primit de la organizatori o poarta, ca sa se asigure ca nu le-o mai ia din mers de pe pista, a iesit foarte bine din Kernen-S si s-a descurcat elegant in portiunea superioara, dar, ca multii altii, a pierdut timp pe zona plata, prea mult ca sa mai recupereze abordand o trasa buna pe Ziel-S. Streitberger ne-a lamurit ulterior ca pe sectiunea mediana zapada era foarte umeda si incetinea alunecarea, de unde si timpul pierdut de schiori. Max Franz a plecat ca din pusca, a fost foarte agresiv pe zona superioara a traseului, a avut una din cele mai mari viteze la iesirea din Kernen, apoi a trecut mai lent decat ceilalti competitori prin ”speed gun” (punctul de la baza abruptului Hanneggschuss, unde se masoara viteza maxima atinsa pe traseu) si, desi a fortat pe final, a ajuns jos cu 34 de sutimi intiarziere fata de Kroell. Adrien Theaux s-o fi gandit ca podiumul de ieri, de la super combinata, ajunge pentru weekendul asta și a făcut spectacol azi, mangaind delicat peretele de zapada din Kernen-S, la o iesire din trasa. Francezul nu s-a ales nici cu vreo accidentare, dar nici cu un rezultat stralucit, terminand azi pe 7. Favoritii locali, Beat Feuz, proaspat revenit dupa accidentare si Carlo Janka, n-au mers rau, dar nici spectaculos. Au incheiat amandoi in top 15, Janka pe 8 si Feuz pe 11. Cumva rezultatul lui Feuz e mai bun, Beat fiind la prima cursa oficiala de coborare in acest sezon. Dominik Paris a facut si el o cursa buna astazi, incheind pe 4. O dezechilibrare pe Hundschoft (saritoarea de sus) si un pic de contorsionism dupa intrarea in Kernen-S au stat intre el si podium, italianul terminand, in ciuda acestor erori, la doar 5 sutimi de Kroell.

Dupa 17 schiori Klaus Kroell era inca in fruntea clasamentului provizoriu, ceata se intetea, pe pista deja fusesera doi dintre favoriti (Guay si Paris), marjele intre sportivi erau ca la o coborare de un minut, nu de aproape doua, primii 8 schiori fiind inghesuiti in doar 34 de sutimi. Cam asa se prezentau lucrurile cand in cursa a pornit Aksel Lund Svindal, care avusese cel mai bun timp atat in antrenamentul oficial cat si in prima mansa a super combinatei. Trei remarci sunt de facut aici. In primul rand abordarea pistei da capo al fine, a fost alta fata de a celor care-l precedasera. Svindal a patinat ca sa ia viteza nu doar pana la primul viraj, ci pana la al doilea, incercand sa extraga maximul din sectiunea de sus a partiei. Rezultatul? Aproape 4 zecimi avans in fata lui Kroell la primul intermediar. In al doilea rand cursa fara erori, abordarea perfecta a virajului Kernen-S, fiind cel mai rapid la iesire in acel moment, trasa agresiva pe toata durata coborarii. Mai apoi, cum spuneam si ieri, Lauberhorn e o cursa lunga chiar si-n varianta asta scurtata, atat de lunga incat pe treimea finala multi coboratori nu mai stau in pozitie aerodinamica, se observa trunchiul mai ridicat, genunchii mai drepti pentru ca solicitarea muschilor picioarelor este foarte mare, greu de imaginat pentru noi, muritorii de rand. Ce impresioneaza – cel putin pe mine, dar precis nu-s singura – la Svindal e forta, pare un munte de om pe care nu-l scoti cu nici un chip din pozitia de coborare pana nu a trecut, zambind senin, de linia de sosire. Nici astazi lucrurile nu au fost diferite, iar expresia de uimire si neincredere de pe chipul lui Klaus Kroell cand a vazut avansul de peste o secunda jumatate cu care Svindal ajunsese la final spune totul. Norvegianul a jucat astazi in alta liga.

Singurul schior care a mers la acelasi nivel cu Svindal a fost castigatorul de anul trecut, Hannes Reichelt, austriacul terminand la doar 19 sutimi in urma lui Aksel. O saritura cam lunga si usor dezechilibrata inainte de Ziel-S a facut, poate, diferenta intre locul 1 si locul 2 de data asta. Reichelt parea insa fericit la final, asta poate si pentru ca reusise sa ajunga teafar jos. Deja la aceasta faza a cursei ceata din zona mediana era atat de deasa incat austriacul a declarat, la final, ca la un moment dat nu mai vedea deloc portile urmatoare, dar ca si-a spus ca daca nu risca nu va obtine nimic, asa ca a mers pe unde stia el ca e traseul. A stiut bine de data asta.

Dupa Reichelt au mai intrat pe pista Travis Ganong si Guillermo Fayed inainte ca oficialii sa decida intreruperea cursei timp de aproape 15 minute, pentru a reface marcajele si-a se inchina la zeii fenomenelor meteorologice sa ridice ceata si sa aduca un pic de soare. Dupa cursa, Svindal declara ca si la coborarea lui fusese intuneric, dar ca a reusit mereu sa vada urmatoarea poarta, insa ca in opinia sa Ganong si Fayed au avut vizibilitate mult mai proasta. Francezul a confirmat, spunand cu destula suparare intr-un interviu ca ”dupa tunel nu se vedea nimic timp de 20 de secunde, cum fusese cazul si pentru schiorul anterior, Travis Ganong. Dupa mine au oprit cursa, vorbind intr-una de siguranta. Si au intrerupt cursa imediat dupa mine, imediat inaintea lui Jansrud. De ce m-au facut sa cobor? Cred ca e incorect asa. A fost o lovitura. Eu nu am facut o cursa buna, lovitura pentru mine se refera la siguranta.” Afirmatia sa ca nu a facut o cursa buna vine din faptul ca a agatat cu bratul stang o poarta in Minschkante, pierzand timp si viteza, dar plangerile sale referitoare la siguranta pe traseu nu pot fi trecute cu vederea.

De aici mai departe cursa nu s-a desfasurat in conditii cu mult mai bune. La start incepuse sa ninga, ceata era in continuare deasa (de unde si intreruperile ulterioare), schiorii au mers, pe buna dreptate, prudent, iar timpii inregistrati au fost slabi comparativ cu cei din top 10. Doar doi schiori plecati dupa Fayed au reusit sa termine in primii 15, Jansrud pe 12 si Aleksander Aamodt Kilde pe 15, la aproape doua secunde si jumatate in spatele lui Svindal.

Dupa destule intarzieri, pauze si probleme, toti cei inscrisi la start au reusit sa intre pe pista, cursa de astazi, desi dificila din toate punctele de vedere, nu s-a lasat cu vreo accidentare serioasa, iar Svindal a mai bifat o premiera in cariera si s-a intors cu aceasta ocazie in fruntea clasamentului general. Asteptam cu interes raspunsul lui Marcel Hirscher maine, in proba de slalom.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s